- Vilka kläder?!

Inatt behövde jag inte sova själv i sängen, det var dock inte Per som låg bredvid mig, utan syster/moster Ida.
En god natts sömn kan jag väl inte skryta om att jag fick, vaknade om vartannat av Bark som verkade väldigt rastlös och inte speciellt sugen att sova =] Och då hade det inte gjort något om det hade blivit lite sovmorgon, men icket, uppstigning tidigare än vanligt.. Bara gilla läget! Då var det skönt att vi låg i sängen tjugo över nio ;P

Idag var jag och lämnade igen vårat mobila bredband. Det har inte funkat helt bra tycker vi och igår var droppen när internet slutade fungera! Tur det inträffade igår för idag var typ sista dagen på prova-på tiden som är 30 dagar. Puh, ibland ska man ha tur!
Så nu har vi inget eget internet, utan jag snor av någon annan.. För tillfället funkar det kanon, men vet av erfarenhet att det inte alltid funkar så bra :)

Efter det lunchade vi med Linda och Alice på stan, mycket trevligt! Hem kom jag inte med något, kändes ganska skönt faktiskt! I måndags däremot när jag var i Luleå med Emma och Hugo, var jag shoppingsugen, men hem kom jag med ett tre-pack kalsonger till Per och två par byxor till Harry... Det enda positiva är att det vart en billig resa!
Hunnit vara förbi Harrys farfar en sväng, där vi bland annat fick låna en scartkabel så vi ser om det är fel på våran eller om det är något annat med tvn..
Vi for även hem till Linda och Alice så barnen fick leka av sig lite, tack för idag kära ni!


Vad behöver man egentligen i klädesväg till 1½ åringar på vintern?!?!
Räcker det med en tunnare overall med typ fleece innanför, eller är det mer till våren? Vilka skor är att rekommendera, kouma? Behövs två set vinterkläder? Typ jacka o täckbyxor också?
Vad ska man ha för mössa, vantar?
Jag vill ju självklart inte att Harry ska behöva frysa i vinter...



Imorgon kommer Per hem, och SOM vi längtar!!
Tror jag ska hoppa i säng så det fortare blir torsdag, då ska det städas och göras fint! :]

KRAM

Kommentarer
Postat av: Sara

Giiih, nu blir jag nyfiken!! :)



Jag håller mina tummar och tår att det går bra för er imorgon!



LYCKA-TILL-KRAM! :)

2009-09-30 @ 22:30:54
URL: http://sassabarill.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag tror inte de passade herrn att komma hem och sova, han ska bestämt vara där uppe. Fast jag börjar känna mig ganska erfaren att inte se han sådär överdrivet mycket :P



Hurrudu, när är de ni ska på visningen i mitt gamla hus i Svensbyn? :)

Och vad har ni tänkt roa er med ihelgen? Förutom då att Per ska jaga vissa stunder :)



kram!

2009-10-01 @ 00:01:08
URL: http://hannaaldrin.blogg.se/
Postat av: Marie

Vi har två ordentliga overaller till Vincent, en som jag köpte svinbilligt på rean på lindex som fungerar som "skräp-overall" och den andra har jag ärvt av syrran, nån från stadium. Och skor vet du ju vilka vi har. :) Jag satsar på riktigt bra vinterkläder, jag vet att vi kommer vara ute mycket och han ska ju även gå på dagis.



Jag går gärna över igen. Det enda som hände sist var att mina knän gav upp de sista två veckorna, så jag klarade mig ändå till BF utan problem. :) Nu har jag tentaperiod i slutet av mars och är planerad till samma tid så det får då inte komma för tidigt. ;) Fast du ligger väl mer i riskzonen att få kring BF, det är jävla bara kniiipa. ;)

2009-10-01 @ 08:06:27
URL: http://rudies.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Hallå där! Jag har ju ingen "egen" 1½-åring, men har ju jobbat flera år med samma ålder på förskolor här i Gävle... På- och avklädning vareviga dag och lika många olika klädkombinationer som det finns föräldrar! Så jag tänkte att du kan få några tips även om det säkert inte är något nytt jag kommer med...



Först och främst är det viktigaste att han kan RÖRA sig i allt! Hur frustrerande är det inte att vara så liten i otympliga kläder och skor? Ju mer han kan röra sig i kläderna desto bättre håller han sig igång och värmer sig själv i rörelse! Sedan ska det ju såklart vara varmt och skönt. Jag tycker att lager-på-lager är bäst även om det medför lite längre tid för påklädnad. Det är enkelt att ta av en fleecetröja om det är för varmt och tvärtom.



Skor: Det viktigaste är ju att dom inte blir blöta inuti och att dom går upp en bit längs benet, och är lite hårdare i materialet. (För att ge stabilitet.) När man är liten och ska gå i snön, och har mycket kläder, blir det lätt lite vingligt...

Kollade bara lite snabbt och TYP nåt sånt här har många, och jag tycker det funkar bra! http://dinsko.se/Barn/Sma-barn/Varmfodrat.aspx?art=248622&image=_A



Annars har en del skor som är "hårda nere runt foten och mjuka runt ankeln/benet", men dom tappar ofta formen efter ett tag och gör att dom är svåra att gå i när det är snö.

2009-10-01 @ 18:52:28
Postat av: del 2 haha

Vantarna är nog det svåraste att hitta. Det lättaste är att säga att det är sällan vantarna får sitta kvar på händerna, så köp aldrig för stora vantar om du vill att han ska ha dem på sig... Prova dem på honom, kolla så att han kan hålla i saker när han har dem på sig, annars är det ingen idé... Tumvantar med "tyg man drar över jackan/overallen" är helt klart bäst! Kolla så att dom har en kardborrereglering vid handleden så hålls den lilla handen på plats. Köp aldrig "fingervantar" så länge Harry är så liten, fingrarna blir ofta kalla och de är svåra och tålamodskrävane att ta på om och om igen... Förresten, PoP har några jättekassa vintertumhandskar med mudd som är nylonliknande+dragkedja, dom sitter verkligen inte på om man inte sätter dem under overallen och dragkedjan åker bara upp. Varningstips ;)



Overaller är ju kul! Det finns hur mycket som helst som är bra, köp nåt varmt som inte har FÖR långa ärmar och ben (fattar ju att han växer rätt fort nu, men ändå...). Viktigaste är att det finns muddar/snölås med såna här snoddar man drar under skorna... Då sitter den bra och snön åker inte in i overallen. Samma gäller om det är täckjacka/byxa, snölås är att rekommendera. En overall som har "midja" är såklart enklare att ha på sig om den är lite stor i början.



Hoppas du fick nåt vettigt av det här, jag tror ju att alla föräldrar känner sina egna barn bäst men jag kanske kunde bidra med nåt litet tips iaf! Som sagt så vet du ju hur Harry är och kan köpa grejer som passar just honom.



Lycka till och hoppas allt är bra med magen :)

Kramar Becca

2009-10-01 @ 19:09:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0