- poff!

Idag är det 2a advent. Så nu är andra ljuset i staken tänd. Mysigt, men det visar också att det snart är ett nytt år. Tiden går fort, för fort!

Vi trotsade kylan idag och gick till svärmor och svärfar. Svärmor hade gjort en laddning blodkorv - ja, ni hör ju själva hur det låter! Jag som aldrig varken sett eller smakat det hade mina tankar om det.  Det såg ut som en mörkhyad snopp - speciellt när skinnet framtill hade spruckit så man nästan kunde ana ollonet(?)! Jag skojar inte! Hur sugen på en skala tror ni jag var?!  
Per tyckte promt att jag skulle smaka, och tillslut gav jag med mig. Så nu kan jag utöka mitt testområde inom matväg, jag har smakat blodkorv för första gången i mitt liv, 21½ år gammal. Det du mamma, inte illa pinkat av en trähäst, inte sant? =]




Vad gör man när de små liven börjar vakna ½ - 2 timmar efter att dom somnat för natten och inte alls vill sova? Ikväll har vi försökt vagna, utan resultat. Det slutade med att han nu sitter med oss i soffan med världens finaste leende. Någon som har något bra tips på hur man ska få dom att inte vakna eller åtminstone att somna om? Får hoppas att det bara är tillfälligt, är skönt att få lite egentid på kvällarna..

Våran helg har varit bra. I fredags var vi bjudna på middag hos Sara och André, super gott. Tusen tack! Per och Emma kom förbi, killarna gick ut i garaget - som vanligt, medan vi tjejer satt och såg idol, heja Kevin! Vill dock att han ska komma 2a, går ju trots allt bättre för 2an än för 1an..
Igår kom Per och Emma förbi, vi for och åt och sen såg jag och Emma finalen på stjärnor på is, rätt vinnare - såklart! Vars var grabbarna grus om inte i garaget??

Imorgon är det mammaträff på bvc, då får Harry träffa de andra sötnosarna där!

Har förövrigt ringt och anmält oss på babysim, ska börja efter jul. Usch, vad jag gruvar mig! Måste köpa mig en ny bikini som jag sedan måste visa mig i. Stackars de andra som vi ska dela bassäng med! Tur vi har en söt skrutt, så jag hoppas allas blickar går till han och inte mig. Jag får tänka på vad vi skapat, då kan jag väl acceptera att jag ser ut som jag gör.. Gör man inget åt det själv, är det svårt att förändras.

Tror jag ska ta och krypa till kojs. Får se när Harry har tänkt somna bara.. Det blir Pers uppgift, jag har ju hela veckan att lägga lilleman.. Hoppas de kommande kvällarna blir bättre, jag är ju dödstrött vid den här tiden på kvällarna!!

Grattis Lina och Markus till eran lilla son! Hoppas det gått bra och att ni mår bra!
Många kramar från oss alla


Kommentarer
Postat av: Louise

min mamma lärde mig ett knep igår faktiskt och du vet ju hur levi är med sovandet men det funkade :D

2008-12-08 @ 09:21:30
URL: http://livetmedlevi.blogg.se/
Postat av: Aina

Testa att lägga honom lite senare, om inte mycke så bara ca 30 minuter. Kommer ihåg att vi fick flytta fram sagas sovtid vid en viss ålder för att hon började vakna och var pigg.. sen när hon blev ännu äldre var vi tvugna att flytta tillbaka igen. Deras sömnbehov varierar så det gäller att testa sig fram vad som funkar. Men det kan vara ett tips iaf:)

2008-12-08 @ 10:00:30
Postat av: Louise

att man ska inte ge sig!! mamma fick levi att somna på soffan igår, har inte hänt sen han var pytteliten typ!! för om du tar upp honom efter att du lagt honom så säger du typ att "du måste inte sova om du inte vill"

2008-12-08 @ 11:01:58
URL: http://livetmedlevi.blogg.se/
Postat av: Louise

han kanske sover för mycket på dagen? jag ska berätta sen

2008-12-08 @ 12:04:02
URL: http://livetmedlevi.blogg.se/
Postat av: Sandra och Lovis

Vad kul att du "ger dig tillkänna!" =)

Jag gillar också att läsa andra mammabloggar, så nu ska jag lägga till din också så jag kan följa den! =)

Vart bor ni då?

2008-12-08 @ 12:27:32
URL: http://spikesandra.blogg.se/
Postat av: Karoline

Hej=) Lillan gjorde så några gånger och vi lät henne vara. Var in var 5-10 minut och stoppade om henne, sa ingenting utan gick bara ut. Efter ett tag somnade hon. Det var rätt tufft men effektivt. Att lägga honom senare kan ha motsatt effekt. I alla fall för lillan. Då går det bättre att lägga henne en stund tidigare än vanligt. Hoppas det löser sig=)

ha det!!

2008-12-08 @ 12:43:44
URL: http://carolineceder.blogg.sec
Postat av: mamsi

Det brukar gå över, han är väl i en "period"....det kommer många sådana under årens lopp, ha is i magen!



woow, vad duktig du är, blodkorv är ju gott, hoppas hon tar med det på julafton, en smakbit vore inte helt fel!



babysim, gu vad mysigt....och du har inget att skämmas för, du är perfekt!



kramar från mamma/mormor

2008-12-08 @ 13:40:40
Postat av: Therese

Ser att du fått många tips om hur man ska göra med sovandet. Kan bara säga att 5 minuters regeln funkar nå otroligt bra. Visst kan man tjorva till det och lägga senare osv men 5 minuters regeln håller i längden.. jag skulle inte rekommendera att han sover mindre på dagen eftersom att dom behöver sin sömn (Maja sov minst 18 timmar per dygn och nu sover hon minst 16 timmar) Men det gäller att man håller sig till den även om det är jobbigt i början.. Jag vet flera som är avis på oss för att dom inte började med det direkt, Maja sover alltid bra och om hon har vaknat så är det pga tuttförlust/bajs i blöjan, sen somnar hon av sig själv. Den här metoden är så effektiv att till slut behöver du bara gå och lägga barnet utan krångel.

2008-12-08 @ 21:13:00
Postat av: mamsi

Jag håller med Therese, ni ska absolut inte minska på sömnen, hellre låta han sova mer.....hon e klok hon, men hon kommer ju från Holsis och det gör du med...sååå du är oxå klok, kramar mamma/mormor

2008-12-09 @ 18:49:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0